TOP 5 moich ulubionych detektywów książkowych

Czy Wy również w okresie zimowym najczęściej sięgacie po kryminały? Ja zdecydowanie tak (choć nie widać tego po tytułach, które wybieram do recenzji)! Myślę, że to wynika z nastroju, w jaki wprawia mnie ta pora roku. Ponure dni i ciężkie powietrze to idealne tło dla zagadkowych powieści. 

Posiadam swoje ulubione tytuły i ukochanych autorów tego gatunku. Niektóre książki, pomimo tego, iż znam odpowiedź na pytanie "kto zabił?", czytałam po kilka razy. Mam również swoich ulubionych bohaterów - śledczych, policjantów, detektywów amatorów. Tym właśnie chciałabym się dziś z Wami podzielić. Myślę, że każdy szanujący się miłośnik kryminałów, zna te postacie. I wcale nie mam na myśli Sherlocka Holmesa! 

Kolejność wymienionych poniżej detektywów książkowych jest przypadkowa. Nie jest to ranking, ponieważ nie potrafię, wskazać którego bohatera lubię bardziej, a którego mniej. Każdy z nich zachwyca czym innym!

1. Herkules Poirot
Absolutny klasyk wśród detektywów. Nie bez powodu zresztą to Agacie Christie nadano miano "Królowej Kryminału". Jej książki nigdy mi się nie znudzą. Jestem dumną posiadaczką całej kolekcji kryminałów wydanej przez Wydawnictwo Dolnośląskie. Herkules Poirot - mały Belg, robiący doskonały użytek ze swoich szarych komórek - może irytować czytelnika swoim sposobem bycia. Wszak jest nadzwyczaj pedantyczny i zarozumiały; nie dopuszcza do siebie myśli o przegranej z mordercą. Ja pokochałam go od pierwszej powieści, która wpadła w moje ręce ("Morderstwo w Orient Expressie"). Pierwsze spotkanie z Poirot zawdzięczam tak naprawdę mojej przyjaciółce Marcie, od której jeszcze w czasach szkolnych pożyczałam powieści Christie i która pokazała mi ich doskonałe ekranizacje z Davidem Suchet w roli głównej. Który z kryminałów z Poirot lubię najbardziej? To naprawdę trudny wybór, ale poza wspomnianym wyżej "Morderstwem w Orient Expressie" chyba najbardziej w pamięć zapadły mi: "Pięć małych świnek", "Po pogrzebie" i "Niedziela na wsi".


2. Jane Marple
Myślę, że tej pani również nikomu nie muszę przedstawiać. To Herkules Poirot w spódnicy, czyli sprytna panna Marple - kolejny genialny detektyw - tym razem amator - którego stworzyła Agatha Christie. Ta mieszkająca na prowincji, z pozoru zwyczajna staruszka zajmuje się nie tylko szydełkowaniem. Jest doskonałym obserwatorem i znawcą ludzkiej natury. To życiowe doświadczenie pomaga jej rozwiązywać wszystkie zagadki. Powieści z panną Marple w roli głównej czytam równie chętnie, co książki z detektywem Poirot. Moim ulubionym kryminałem z Jane Marple jest "Zbrodnia na festynie". 



3. Cormoran Strike i Robin Ellacott
Tych postaci nie mogło zabraknąć w niniejszym zestawieniu. Przyznam, że kiedy słynąca z książek o przygodach Harrego Pottera J. K. Rowling w 2013 wydała pod pseudonimem (Robert Galbraith) pierwszy tom przygód detektywa Cormorana Strike'a ("Wołanie kukułki"), byłam dość sceptycznie nastawiona do tego pomysłu. Przerzucenie się przez autorkę z przygodowych powieści, dedykowanych dzieciom i młodzieży, na kryminały wydawało mi się gigantycznym przeskokiem i nie wierzyłam, że Rowling sobie poradzi. Jakże bardzo się myliłam! Każdy kolejny tom serii czytam jednym tchem, a Cormorana Strike'a i jego asystentkę Robin pokochałam od pierwszych stron! Weteran wojenny, syn gwiazdy rocka i modelki, która zmarła wskutek przedawkowania narkotyków, nieprzystępny gbur - takich bohaterów uwielbiam - niedoskonałych i skomplikowanych. Wraz z uroczą i bystrą Robin Strike tworzy idealny detektywistyczny duet. Cieszę się, że J. K. Rowling kontynuuje tę serię, a "Zabójcza biel" (którą właśnie czytam!) była najbardziej oczekiwaną przeze mnie książką 2018 roku.


4. Patrik Hedström i Erika Falck
To kolejny duet, który skradł moje serce. Choć tych dwoje oficjalnie wykonuje inne zawody (Patrick jest policjantem, Erica - dziennikarką), przy wykorzystaniu dostępnych im źródeł i metod, Erica i Patrik wzajemnie się uzupełniają i razem rozwiązują zagadki morderstw we Fjällbace. Przeczytałam wprawdzie dopiero 5 z 10 wydanych przez Camillę Läckberg powieści tej sagi, ale to wystarczyło, żeby polubić tę parę. Urzekła mnie zwłaszcza nadzwyczaj inteligentna i zadziorna Erika. Bardzo lubię silne postacie żeńskie.




5. Pan Samochodzik
Pewnie Was to rozbawiło, ale w dzieciństwie uwielbiałam powieści Zbigniewa Nienackiego o przygodach sprytnego Tomasza N.N., który posiadał niesamowity, wielofunkcyjny samochód. Z wypiekami na twarzy czytałam każdy kolejny tom serii i wytrwale polowałam na nie w miejskiej bibliotece. Obecnie posiadam wszystkie części "Pana Samochodzika", które wyszły spod pióra Nienackiego, jednakże dawno już do nich nie sięgałam. Myślę jednak, że w najbliższym czasie odświeżę sobie przygody pana Tomasza i zabawnej zgrai harcerzy. Moja ulubione część serii to "Pan Samochodzik i niesamowity dwór" oraz " Pan Samochodzik i Fantomas".

Listę ulubionych detektywów mogłabym ciągnąć w nieskończoność. Wyżej wymienieni to jednak moje obecne absolutne TOP 5. A Wy macie swoich ulubionych bohaterów powieści kryminalnych?

Komentarze